De toekomstplannen van Twitter

In een presentatie over Twitter gaf CEO Dick Costolo op het Mobile World Congres 2011 in Barcelona uitleg over de toekomstplannen van zijn bedrijf.

tweeting-150413_640Het belangrijkste punt dat hij wil verbeteren is dat Twitter directer en makkelijker bruikbaar wordt. Costolo legt uit dat Twitter op meerdere platformen een verschillende gebruikerservaring oplevert. Wanneer men switcht van het ene naar het andere platform verschilt de gebruiksaanwijzing om te twitteren vaak nog teveel van elkaar.

Daarnaast geeft Costolo aan dat ze een diepere integratie met bestaande applicaties willen. Hiermee doelt hij onder meer op de mogelijkheid om een foto te maken en direct te kunnen twitteren, zonder van applicatie te hoeven veranderen.

De basis van Twitter blijft volgens Costolo “to instantly connect people to what is meaningful to them.” Hij beseft zelf dat dit klinkt als een cliché voor sociale media, maar bij Twitter ligt dit anders volgens hem. Twitter gaat voornamelijk om onderwerpen, informatie die gebruikers met elkaar verbindt, anders dan Facebook waar bestaande connecties vanuit het dagelijkse leven bepalend zijn voor de digitale relatie.

Waar normaal een bedrijf er voor zorg draagt dat een gebruiker het product op een positieve manier ervaart, nemen twittaars deze taak steeds meer over door waardevolle tweets te plaatsen die anderen informeren, ontroeren of tot nadenken aanzetten. Deze informatiestroom wil Costolo steeds meer verbeteren. “Twitter moet er altijd en overal zijn, net als thuis water uit de kraan. Je moet er niet bij na te hoeven denken, het is gewoon aanwezig. Daarom moet Twitter op verschillende platformen precies hetzelfde werken, zodat het gebruik ervan een vanzelfsprekendheid wordt.”

De populariteit van Twitter is volgens hem goed zichtbaar tijdens evenementen zoals de superbowl. Op bepaalde momenten tijdens een wedstrijd stond het aantal tweets op 4.000 per seconde. Vergeleken met 2008 is dit een stuk meer, gezien het hoogst aantal tweets per seconde toen op 27 stond. Het record van hoogst aantal tweets per seconde ligt momenteel in Japan waar bij Nieuwjaar, op klokslag twaalf uur, 6000 tweets per seconden werden verzonden.

Costolo geeft aan dat Twitter een soort tweede beeldscherm functie heeft gekregen en dus indirect zorgt voor interactieve televisie. De tweets worden direct uitgezonden en zijn dus direct leesbaar voor volgers. Dit brengt veel voordelen met zich mee. Bij de film Private Parts (1997), die onlangs op de Amerikaanse televisie werd uitgezonden, twitterde Howard Stern tijdens de film berichten over de totstandkoming van scènes en andere achtergrondinformatie. Dit zorgde voor een enorme toename van het aantal kijkers van de film. Deze interactiviteit wordt door sommige programma’s ook ingezien. Het programma Fear Factor heeft een Twitterhost in dienst, die tijdens de uitzending vragen stelt aan en beantwoordt van kijkers en twitteraars. Tenslotte is de real-time functie van Twitter in combinatie met televisie ook interessant voor adverteerders van televisiereclames, gezien het aantal mensen dat over een bepaalde wedstrijd tijdens de superbowl tweet ook de reclameblokken te zien krijgen.

In de toekomst zal Twitter beginnen met een verdienmodel dat gebaseerd is op promoted tweets, trends en accounts.
1. Trends
Wanneer er een film als Toy Story uit komt kan Disney betalen om het onderwerp het laatste duwtje te geven om in de top tien meest besproken onderwerpen te komen.

2. Tweets
Adverteerders kunnen betalen voor de zoekresultaten die getoond worden bij een bepaald onderwerp. Het betreft dan wel originele berichten geschreven door twitteraars. Wanneer er een positief bericht over een onderwerp wordt geschreven kan deze tegen betaling als eerste in de zoekresultaten getoond worden.

3. Accounts
Gebaseerd op interessegebieden kunnen interessante accounts worden aangeraden aan twitteraars. Vroeger, vertelt Costolo, begon Twitter met het willekeurig aanraden van een aantal te volgen accounts. Dit zorgde ervoor dat die aangeraade accounts vervolgens duizenden volgers kregen, “waaronder mijn eigen account”, grapt Costolo. Tegenwoordig wordt dit niet meer gedaan en worden alleen accounts aangeraden waarmee de twitteraar een bepaalde connectie heeft. In de toekomst is het voor bedrijven mogelijk om voor een bepaald onderwerp door Twitter aangeraden te worden. Nike zou dus in de lijst van te volgen accounts kunnen komen bij een twitteraar met een fetisj voor marathonlopen. Tenslotte kan aan bedrijven informatie worden gegeven over bepaalde interessegebieden van twitteraars. Als voorbeeld noemt Costolo dat op basis van lists een adverteerder gemeld kan worden dat een aantal van zijn volgers van mountainbiken houden, gezien ze op een list van mountainbikers voorkomen.

Op de vraag welke fouten Twitter tot nu toe heeft gemaakt antwoordt Costolo dat Twitter in het begin misschien eerder arbeid had moeten inhuren om door te groeien. Hetzelfde geldt voor de schaling van servercapaciteiten. Misschien was Twitter sneller gegroeid wanneer het beter had geïnvesteerd in uitbreiding. Tot op heden heeft Twitter ongeveer 350 medewerkers.

Costol geeft de laatste vraagsteller tenslotte het antwoord dat Google in geen enkel beding Twitter zal overkopen. Gewoon even lunchen met een bevriende CEO van een ander bedrijf moet tegenwoordig dermate stiekem gebeuren om zulke geruchten te voorkomen, zucht Costolo.