Sociale media via digitale televisie

Belgen met een Starpackabonnement van Mobistar krijgen eind maart toegang tot hun Facebook-, Twitter-, Picasa- en Flickraccount via hun digitale televisie. De Nederlandse televisieaanbieders lopen nog ver achter op deze innovatieve manier van televisie kijken.

Twitter televisionPatti Verdoodt (mediarelaties Mobistar): ,,We zagen al langere tijd een tendens waarbij gebruikers televisie kijken vergezeld van een laptop of smartphone, zodat ze direct kunnen communiceren met vrienden over programma’s op televisie. Bij een aantal populaire Belgische televisieprogramma’s wordt er dan ook volop getwitterd. Het was een logische stap om deze communicatiemiddelen te integreren in ons televisieproduct, dat hiermee een interactiever karakter krijgt in plaats van enkel passief.”

Widgets
Mobistar ontwikkelde een speciale interface waarin het televisiebeeld wordt aangevuld met widgets. Met een druk op de knop kunnen de accounts van Facebook, Twitter, Picasa en Flickr worden opgeroepen. Gebruikers kunnen op een gebruiksvriendelijke manier tweets plaatsen of via hun Facebookaccount een programma ‘leuk vinden’, berichten posten en anderen attenderen op een bepaald programma. Met behulp van Picasa en Flickr kunnen de gebruikers vakantiefoto’s op het scherm projecteren of delen met vrienden op hun sociale netwerken.

Mediumonafhankelijk
Mobistar ontwikkelde al eerder applicaties voor Android en de iPhone waarmee gebruikers hun smartphone als afstandbediening kunnen gebruiken, waarmee een koers werd ingezet om meerdere media met elkaar te laten communiceren. Het implementeren van sociale media in het televisiepakket is volgens Verdoodt dan ook het begin van een mediumonafhankelijke toekomst: ,,Gebruikers willen op eigen wijze informatie tot zich nemen. Met behulp van onze decoder hopen we gebruikers in de toekomst televisie te laten kijken waar, wanneer en hoe zij dat willen. Of dat nu via hun smartphone of via hun pc is maakt dan niet meer uit. We blijven in 2011 in ieder geval hard aan dergelijke ontwikkelingen werken en zullen onze software zoveel mogelijk verbeteren aan de hand van de ervaringen en wensen van onze klanten.”

Nederland
Met het nieuwe platform van Mobistar zijn de Belgen de eerste consumenten (van in ieder geval de Benelux) die hun televisie als interactief medium kunnen gebruiken. Hoe zit het met deze ontwikkeling op de Nederlandse digitale televisiemarkt? Fervente gebruikers van Twitter en Facebook weten dat er bij programma’s als Pauw & Witteman, De Wereld Draait Door en Boer Zoekt Vrouw volop getweet en gepost wordt. De integratie van sociale media in het digitale televisiepakket ligt dan ook voor de hand.

Uit navraag bij een aantal aanbieders blijkt dat er nog weinig concrete plannen zijn om een dergelijk initiatief te lanceren. UPC is de enige dat aangeeft te streven naar de lancering van een dergelijk platform voor het einde van dit jaar. De overige aanbieders zijn allemaal zeer optimistisch over dergelijke initiatieven en ontwikkelingen, maar hebben nog geen concrete plannen om hun televisieproduct aan te vullen met sociale media.

Hieronder een samenvatting van de reacties van de digitale televisieaanbieders:

KPN (S. Hufton, mediarelaties)
“Uiteraard zien wij de opkomst en toenemende populariteit van online Social Media diensten onder onze klanten. Dat deze trend zich begint door te zetten naar TV-diensten vinden wij een logische ontwikkeling. De TV is van oudsher een sociale hub in het (gezins)leven; markante uitzendingen zijn vaak het gesprek van de dag op het werk of onder vrienden. Volgens KPN leent Interactieve TV (via IPTV) zich bij uitstek voor toekomstige verrijking met social media elementen. We volgen de ontwikkelingen op de voet en beraden ons op verschillende opties om deze diensten in de toekomst mogelijk toe te voegen aan ons Interactieve TV aanbod.”

UPC (R. Sutmuller, mediarelaties)
“Op dit moment werken wij er samen met ons moederbedrijf LGI hard aan om eind dit jaar een nieuw platform te introduceren waarin televisie en internet samen zullen komen. Op dit moment bieden wij, bijvoorbeeld, een applicatie voor smartphones waarmee het mogelijk is om onze mediaboxen op afstand te laten opnemen. We kunnen hier nog zeker niet spreken van volledige integratie van social media met tv-gerelateerde applicaties, maar het geeft wel aan dat bij de ontwikkeling van nieuwe diensten nagedacht wordt hoe we internet en televisie elkaar kunnen laten versterken.”

Tele2
Tele2 implementeerde in 2008 Hyves.tv in hun digitale televisiepakket. Dit betrof echter alleen een raadpleegfunctie, waarbij de gebruiker diens account wel kon bekijken via de televisie, maar geen berichten of ‘krabbels’ kon schrijven. In het implementeren van Facebook en Twitter is Tele2 zeker geïnteresseerd. Volgens een woordvoerder luisteren ze goed naar de behoeften van hun klanten, maar hebben ze nog geen concrete plannen liggen om sociale media te integreren: ,,Je moet daarvoor een geheel nieuwe gebruikersomgeving ontwikkelen. Daarnaast zijn afspraken met internationale zakenpartners, zoals Facebook en Twitter anders dan bij een Nederlandse aanbieder zoals Hyves, maar we zijn in ieder geval wel in gesprek.”

Ziggo (G. Vos, woordvoerder)
“Ziggo gebruikt de sociale media nu nog alleen om te communiceren met hun afnemers. Een integratie van sociale media op televisie is nog niet ontwikkeld, maar er liggen wel al plannen. Bij de implementatie van sociale media moet je denken aan een aparte schil die over je digitale televisiepakket ligt. We zijn wel al bezig met het onderzoeken van de beste, gebruiksvriendelijke interface daarvoor, maar dit zal nog niet op korte termijn worden verwezenlijkt, waarschijnlijk pas in 2012.”

Scarlet
Scarlet bleek de enige van de gecontacteerde bedrijven waarbij het schier onmogelijk was om enige informatie over de zienswijze los te krijgen. Hoewel andere medewerkers wel informatie hadden, zou alleen directeur Matthijs Kamp hier iets over kunnen zeggen. Na enkele telefoontjes en mailtjes bleef een reactie echter uit.

Online (N. Haan, communicatieadviseur)
“We zijn de mogelijkheden nog aan het onderzoeken, dus we kunnen nog niet aangeven of en wanneer we het zullen aanbieden. Online vindt het een goede ontwikkeling, mits het op de juiste manier geïmplementeerd wordt. Alleen toegang tot je account via een browser op TV heeft minder nut dan wanneer je het integreert in de TV dienst. Social media moet dus relevant zijn en gelinkt aan de content op TV. Discussiëren over TV programma’s zien we ook als toegevoegde waarde. Nog beter zou het zijn als je leuke fragmenten direct kan posten op Facebook of Twitter, zoals je op internet filmpjes, artikelen en foto’s kunt doorposten op je account.”

Conclusie
Mobistar is de eerste aanbieder die deze innovatie doorvoert in haar televisieproduct en zodoende het passieve karakter van de televisie probeert te doorbreken. Zoals Dick Costolo (CEO Twitter) eerder aangaf, wordt Twitter steeds vaker gebruikt als tweede beeldscherm, waarbij real-time gecommuniceerd kan worden met vrienden, vreemden en gelijkgestemden over programma’s die op televisie zijn. Het is dan ook een logische stap om deze twee media te integreren in 1 product.

De Nederlandse televisieaanbieders zijn mijns inziens traag met de implementatie van sociale media. Met als gevolg dat de Nederlandse consument gedurende heel 2011 nog noodgedwongen met meerdere media tegelijk zal moeten blijven werken om online te kunnen communiceren over programma’s op televisie.