FHJ-studenten gestart met freelancewerk

Studenten journalistiek aan de Fontys Hogeschool in Tilburg zijn gestart met het werken als freelancer. In kleine teams maken ze in een maand tijd een crossmediale productie voor bekende nieuwsmedia. Het initiatief maakt deel uit van een nieuwe module waarmee de hogeschool de studenten wil klaarstomen voor het werken als freelancer.

IMG_1029Fontys Hogeschool Journalistiek (FHJ) startte dit schooljaar met een nieuwe module voor derdejaarsstudenten. Voor het vak ‘Ondernemerschap & Innovatie’ gaan de studenten tien weken lang aan de slag als freelancers en richten ze hun eigen mediabedrijf op.

Acht studententeams hebben een opdracht binnengehaald en zijn begonnen met het maken van een crossmediale productie voor hun opdrachtgevers, waaronder het Eindhovens Dagblad, BN DeStem en de publieke omroep NTR. De hogeschool geeft op Facebook een overzicht van de studententeams en hun freelanceprojecten.

Bekijk de projecten

  • Maxime Ambrosini, Sofie Custers, Lisa Roggeveen, Kirsten Zijderveld zijn bij het Eindhovens Dagblad aan de slag voor het evenement Glow. Met allerlei tools, filmpjes en geluid verrijken zij de verhalen van het ED.
  • Tessa Beukenholdt, Danique Ekstein, Celine van der Burg onderzoeken voor Omroep Brabant het gebruik van de nieuwssite en de apps. Hiervoor doen ze kwantitatief onderzoek (enquête) en kwalitatief onderzoek via een paneldiscussie.
  • Victor Verstraelen, Jan Dijsselbloem, Matthijs Kosters, Joeri Diederen werken aan een site met informatie over wiet. Dat doen ze voor de website Dichtbij. Ze kijken onder meer waar in een stad wietplantages zijn opgerold en brengen dat in kaart.
  • Johnny Willeboordse, Matthijs Klerkx, Kevin Migchielsen gaan voor de NTR infographics/filmpjes maken. Hiermee wil de NTR zijn veelheid aan wetenschappelijke bronnen beter over het voetlicht krijgen.
  • Gabie van Heuven, Marel Holtermans, Karlijn Goorts, Denise van Minnen gaan voor BN DeStem de verbouwingen van het station in Breda en brengen bewoners en bedrijven uit de omgeving in beeld.
  • Wouter Hinssen, Stef Teeuwen, Lonneke van der Ark duiken voor het Eindhovens Dagblad op de agrarische sector, waar de laatste tijd belangrijke ontwikkelingen zijn.
  • Andre Kies, Tessa Smit en Jesse Weening hebben een social media-concept bedacht voor de NTR om meer lezers naar het wetenschappelijk archief te krijgen. Daarnaast maken ze journalistieke infographics van het archief.
  • Anandi Grefkens, Laika Swinkels en Najoni Kamps bedachten voor nieuwssite Dichtbij een concept om lokale content in te zetten. Ze combineren tools om routes visueel te maken (langs bijvoorbeeld gebouwen of restaurants) met journalistieke content.

Studenten klaarstomen voor freelancewerk

De module duurt tien weken en wordt vier keer gegeven dit schooljaar. Na de oprichting van hun eigen mediabedrijven hebben de studenten nog zo’n vijf weken voor het maken van de producties. Ze worden daarbij technisch ondersteund door studenten van de opleiding Fontys ICT en Media Design uit Eindhoven.

De FHJ zette de module ‘Ondernemerschap en Innovatie’ deze zomer op met als achterliggende gedachte studenten voor te bereiden op het werken als freelancer. “Steeds meer studenten gaan na de opleiding aan de slag als freelancer en komen minder vaak terecht op redacties. Om de leerlingen hiervoor klaar te stomen leren ze in de praktijk om opdrachten als freelancer binnen te halen”, vertelde docent multimedia Bart van Teeffelen in een eerder interview op Persinnovatie.

Artikel verschenen op Persinnovatie.nl