JOB start eerste project: Jeugdwerkloosheid

Het Journalistiek OnderzoeksBureau is gestart met het eerste onderzoeksproject. De journalistieke startup neemt komende maanden de jeugdwerkloosheid in Nederland onder de loep en onderzoekt hoe overheid en andere organisaties dit probleem aanpakken. In de tussentijd verkopen ze journalistieke verhalen over hun bevindingen aan nieuwsmedia.

Het Journalistiek OnderzoeksBureau (JOB) won begin 2013 de Tegel Toekomstprijs en was daarnaast één van de winnaars van The Challenge, een wedstrijd voor vernieuwende journalistiek onder jongeren. JOB won beide prijzen vanwege de vernieuwende onderzoeksjournalistieke aanpak. Samen met organisaties wordt een maatschappelijk probleem onderzocht waar vervolgens journalistieke producties uit voortvloeien.

Aanpak van jeugdwerkloosheid

JOB lanceerde dinsdag het eerste onderzoeksproject: De jeugdwerkloosheid in Nederland. Het blijkt een onderwerp waar de JOB-oprichters Anne van Oudheusden en Yvonne Roerdink goed mee bekend zijn. “De werkloosheid is gestegen tot 17 procent in Nederland. En we zien dat ook terug in onze vrienden- en familiekring. De meesten vrienden vinden na hun studie maar moeilijk werk. Daarnaast zien we familieleden met een Mbo-diploma die van de markt worden gedrukt door mensen met een Hbo-diploma”, zegt Van Oudheusden.

Onder de werktitel ‘De Verloren Generatie’ brengt het duo komende maanden in kaart hoe overheden en andere organisaties de jeugdwerkloosheid in de regio aanpakken en hoe succesvol deze initiatieven zijn. Van Oudheusden: “De overheid heeft onlangs 50 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de aanpak van werkloosheid. De helft van dat geld gaat naar vijfendertig arbeidsregio’s in Nederland. We gaan onderzoeken hoe ze in elk van die regio’s de werkloosheid aanpakken.”

Onderzoek en documentaire

De dames gaan daarbij in gesprek met verschillende organisaties, waaronder werkgeversorganisaties, onderwijsinstellingen en overheidsinstanties. “Elk van die spelers heeft weer eigen data en kennis. Die informatie verzamelen we.” Voor het onderzoek worden enquêtes gehouden, interviews afgenomen, beleidsstukken doorgespit en data verzameld. Van Oudheusden en Roerdink spelen zelf een leidende rol in het project, maar krijgen ook inhoudelijke input van experts.

Het project van JOB wordt gefinancierd door betrokken organisaties die interesse hebben in het onderzoek. Welke organisaties dit zijn maakt JOB in oktober bekend. In de eerste maanden van 2014 zal het rapport van het onderzoek verschijnen, maar in de tussentijd worden bevindingen al op de website gepubliceerd. Daarnaast gaat de startup binnenkort aan de slag met het maken en verkopen van journalistieke producties en zijn er na afloop van het project plannen voor een documentaire over het onderwerp.

Artikel verschenen op Persinnovatie.nl