Uitgeverij Fosfor brengt eerste longread uit

Uitgeverij Fosfor heeft zijn eerste ‘longread’ gepubliceerd. Vanaf vandaag zal de online uitgeverij elke maand een lang journalistiek-literair verhaal uitbrengen. Fosfor richt zich daarmee als eerste Nederlandse uitgeverij volledig op de verkoop van online multimediale verhalen.

13513-300-380Vandaag is de eerste longread van Fosfor te koop: Turtle 1, de auto uit Afrika. Het verhaal gaat over een Nederlandse kunstenaar die samen met Ghanese monteurs een auto voor de Afrikaanse markt bouwde en die in liet zegenen door de Ghanese koning Otumfuo Osei Tutu II. Het verhaal levert volgens de uitgeverij een hilarisch en tegelijkertijd onthutsend beeld op van een moderniserend Afrika.

Fosfor brengt vanaf vandaag elke maand een lang verhaal uit, verrijkt met foto´s, video´s, korte biografieën, tijdslijnen en geïntegreerde luisterboeken. De longreads vormen een nieuw soort non-fictie verhalen: langer dan een tijdschriftartikel, korter dan een boek, variërend tussen de 10.000 en 15.000 woorden. Het Stimuleringsfonds voor de Pers subsidieerde de uitgeverij begin dit jaar met 90.746 euro op basis via de persinnovatieregeling.

Vergelijkbaar met Vrij Nederland en NRC.nl

De longread-verhalen zijn literair en journalistiek van aard, vertelt Evert Nieuwenhuis tegen Persinnovatie.nl. “Ze zijn te vergelijken met de langere achtergrondverhalen die verschijnen in bijvoorbeeld Vrij Nederland en de multimediale artikelen die NRC Media online uitbrengt. Maar bij ons staat, anders dan het NRC-verhaal over Lehman Brothers, de tekst meer centraal als vertelvorm.”

De longreads komen volgens Nieuwenhuis het best tot hun recht via de Fosfor-app die beschikbaar is voor iPad en iPhone. De app is gratis te downloaden in Apple’s App Store en elk verhaal kost € 2,99. Aan een Android-versie wordt nog gewerkt en zal volgens hem later dit jaar op de markt komen. Wel brengt Fosfor de verhalen uit als e-boek die te lezen zijn op alle apparaten, maar waarbij de multimediale verrijkingen ontbreken.

Komende verhalen

De uitgeverij hield deze zomer een ideeënwedstrijd waarbij journalisten en schrijvers hun ideale longread konden pitchen. De wedstrijd leverde 100 ideeën op en werd gewonnen door NRC.nl-journalist Lex Boon en journalist Katja Keuchenius. Ze wonnen elk 2500 euro voorschot voor het schrijven van hun longread en delen, zoals elke auteur, voor 50 procent mee in de royalty’s.

Volgende maand komt Fosfor met een verhaal van schrijver-journalist Joris van Casteren met portretten van Nederlanders die graag willen afreizen naar de planeet Mars. In november komt de uitgeverij met een longread over een internetactivist in Syrië.

Artikel verschenen op Persinnovatie.nl