Blendle gelanceerd door Alexander Klöpping

Internetondernemer Alexander Klöpping heeft vandaag de digitale kiosk Blendle gelanceerd. Met de app kunnen gebruikers losse artikelen van kranten en tijdschriften kopen voor prijzen van 10 tot 90 cent. “Een artikel kopen moet net zo gemakkelijk zijn als het kopen van een app”, vertelt Klöpping.

13269-300-280Blendle is een digitale kiosk waar gebruikers losse artikelen kunnen kopen van ruim 25 kranten en tijdschriften. Daarnaast is het mogelijk om via een timeline gekochte artikelen te delen met anderen. Het Stimuleringsfonds financierde het project begin dit jaar met 100.00 euro via de Persinnovatieregeling.

De HTML5-app, momenteel nog in beta, wordt beschikbaar voor PC, tablet en smartphone. De prijs van een artikel bedraagt minimaal 0,10 euro en kan oplopen tot 0,89 euro voor lange onderzoeksverhalen. Dertig procent van de opbrengsten is daarbij voor Blendle, het restant gaat naar de uitgeverijen.

Binnen twee klikken lezen, betalen en delen

Internetondernemer Alexander Klöpping sloot zich deze zomer aan bij het project en lanceerde vandaag de app. “Blendle is ontstaan uit persoonlijke frustratie”, meldt hij in een persbericht. “Er is ontzettend veel gratis nieuws online, maar de beste artikelen staan in kranten en tijdschriften en daar kun je alleen bij als je abonnee bent. Blendle zorgt ervoor dat iedereen elk artikel binnen twee klikken kan lezen, betalen en vervolgens heel makkelijk kan delen.”

Die laatste functie is volgens Klöpping essentieel. “De belangrijkste filters in je leven zijn je vrienden en deskundigen die je vertrouwt. Ik wil niet elke dag alles zelf moeten uitzoeken. In je Blendle-timeline zie je welke artikelen worden aanbevolen door mensen die jij interessant vindt, waarbij ze ook vertellen waarom je het stuk zou moeten lezen. Als een goede vriend tegen mij zegt: dit stuk is briljant, dit móét je zien, dan ga ik het lezen.”

Zoekmachine voor Nederlandse pers

Blendle werkt ook als zoekmachine voor de Nederlandse pers. Klöpping: “Het is best gek, maar op dit moment kun je niet googlen in de NRC. Blendle is de eerste zoekmachine voor consumenten waarmee je vrijwel alle kranten en tijdschriften van ons land kunt doorzoeken op je interesses, hobby’s of bijvoorbeeld je favoriete voetbalclub.”

“Een artikel kopen moet net zo gemakkelijk zijn als het kopen van een app”, vertelt hij. “De meerderheid van mijn vrienden heeft geen abonnement op een krant. Maar ik ben ervan overtuigd dat mensen wel willen betalen voor kwaliteitsjournalistiek als je het leuk en makkelijk maakt, net zoals iTunes ervoor heeft gezorgd dat liedjes kopen leuker en makkelijker werd dan illegaal downloaden.”

Weten wat gebruikers willen

Het idee voor de app is afkomstig van journalist Marten Blankesteijn. “Tien jaar geleden wist iedereen zeker dat niemand ooit nog zou gaan betalen voor muziek, want illegaal downloaden was gratis. Spotify en iTunes hebben bewezen dat als je goed nadenkt over wat gebruikers echt willen, dat je ze weer kunt laten betalen”, vertelde hij in eerder interview op persinnovatie.nl.

NRC Media, BN DeStem, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, Nederlands Dagblad, Elsevier, De Groene Amsterdammer, Vrij Nederland, Quote, Sanoma, Bright en Quest hebben zich al aangesloten bij het platform. Met De Persgroep wordt nog gesproken, meldt de Volkskrant.

Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven op blendle.nl. Nieuwe gebruikers worden de komende tijd beetje bij beetje toegelaten. Op dit moment is er een wachtrij van enkele duizenden mensen.

Artikel verschenen op Persinnovatie.nl