Jongeren willen koppen snellen op nieuwssites

18-02-2010

Wie jongeren aan zijn nieuwssite wil binden, zorgt ervoor dat de homepage overzichtelijk is en de nieuwskoppen snel gelezen kunnen worden. Dat concludeert Sebastiaan Bareman in zijn masterscriptie voor Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Tilburg. Nu.nl blijkt de populairste site onder jongeren.

IMG_0962Bareman hield een online enquête over de opmaak van nieuwssites onder jongeren tussen de 18 en 30 jaar. Hij verwachtte op grond van een theoretisch model dat de overzichtelijkheid van een site en de leessnelheid invloed uitoefenen op de usability en daarmee ook de houding van de lezer ten opzichte van een site.

Uit de enquête bleek dat de houding van jongeren inderdaad voor een deel voorspeld kan worden aan de hand van de overzichtelijkheid en potentiële leessnelheid: samen voorspellen deze factoren voor 51% de voorkeur voor een bepaalde nieuwssite. Het meest genoemde favoriete kenmerk van een site bleek de overzichtelijkheid te zijn (59%); de updatesnelheid van het nieuws werd als favoriet genoemd door 41%. Een gezamenlijke derde plek werd ingenomen door de kwaliteit en diversiteit van het nieuws en de snelheid waarmee het nieuws gelezen kan worden (16%).

Favoriete nieuwssites
Op de vraag naar de twee favoriete nieuwssites van de jongeren kwam Nu.nl als hoogst genoteerde uit de bus (69%). De tweede favoriete nieuwssite bleek die van de NOS te zijn, gevolgd door de sites van de Telegraaf en het AD.

Bareman concludeert dat een bezoek aan een nieuwssite voornamelijk efficiënt en functioneel moet zijn. De hoofdpunten moeten in één oogopslag te zien zijn, evenals het bijgewerkte nieuws ten opzichte van het vorige bezoek aan de site. Om jongeren te trekken zou een nieuwssite de items overzichtelijk moeten presenteren, gericht op ‘koppen snellen’.

Dit persbericht verscheen op de site van de Universiteit van Tilburg

Download masterscriptie (pdf)